Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Patientens perspektiv er det vigtigste

Anette og Steven
Overlæge Anette Bygum, Hudafdeling I og Allergicentret og professor Steven Feldmann
 
Kvalitet og patienttilfredshed er vigtige emner og er topprioritet i sundhedsvæsenet. Men hvordan opnår medarbejderne de optimale resultater? Professor i dermatologi, Steven Feldman, der er adjungeret professor på OUH og SDU, insisterer på, at et af svarene skal findes i lægernes evne til at forstå patientens perspektiv. At give den korrekte diagnose og udskrive de rigtige medikamenter er kun en lille del af den pakke, der skal gøre patienten rask. Sund Forskning mødte Feldman under hans andet besøg i Odense.
 
 
Professor Steven Feldman skal lede lidt efter svaret på, hvorfor han valgte netop dermatologi som sit speciale. Et bud kunne være en del ubehagelige barndomsmøder med giftig efeu. I så fald er det deres fortjeneste, at han i dag er professor i dermatologi, patologi og folkesundhed ved The Wake Forest University School i North Carolina, USA. Her leder han forskningscentret i dermatologi med den overordnede mission at forbedre behandlingen af patienter med hudsygdomme.

Patienterne skal have fuld opmærksomhed, mener Feldman, der i øvrigt begyndte sin karriere i tilbagetrukket i laboratorierne. Kun en halv dag om ugen havde han patientkontakt.
– I begyndelsen mente jeg, at jeg var en god læge og udførte et fantastisk arbejde, når jeg gav den korrekte diagnose og udskrev den rigtige medicin. Men jeg fandt ud af, at en hel del patienter ikke fik det bedre, og nogle af dem var også utilfredse med mig som læge. Da forstod jeg, at jeg havde en hel del mere at lære.
 

Det er tidlig morgen, og professor Steve Feldmans stemme er lidt rusten. Grunden kan være det faktum, at han dagen forinden brugte sin stemme flittigt, som han gør, især når det kommer til to emner; patienttilfredshed og menneskeligt perspektiv. Det er nemlig overskrifterne i hans arbejde både som læge, der møder patienter med hudsygdomme og som forsker – og endelig, tilføjer han, som god borger.

Lægerne skal kigge sig selv grundigt efter i sømmene
– Alle læger vil uden diskussion det bedste for deres patienter. Vi ønsker, de skal få det bedre, når vi giver dem deres diagnose og medicin. Men for mange gange reagerer patienterne ikke som forventet på behandlingen. I en hel del tilfælde skyldes det ganske enkelt, at de ikke følger den ordinerede behandling. Det faktum er et resultat af et af Feldmans forskningsprojekter, hvor emballagehætten blev udstyret med en chip, der optog dato og tidspunkt for, hvornår patienten åbnede og lukkede tuben.
 

Det store spørgsmål er, hvorfor de undlader at bruge medicinen? Nogle studier viser, at årsagen ligger i patientrelaterede forhold. Feldman ser anderledes på det:
– Jeg mener, ansvaret skal placeres hos lægerne. Vi gør det simpelt hen ikke godt nok. Vi bruger så lang tid under uddannelsen på at lære biokemi og fysiologi, stille diagnoser og finde den rigtige behandling. Men vi investerer alt for få ressourcer i at forstå, hvad vi kan og bør gøre for at opmuntre patienterne til at bruge det, vi udskriver, korrekt. 


Grundlæggende handler det om at sikre, at patienterne stoler på lægerne, siger Feldman, der benytter sig af en vifte af tilgange for at konsolidere den nødvendige tillid. Men for at vide, hvor man står, må man måle sig frem.
 

– Kvalificeret behandling er baseret på feedback. I dag kan vi jo ikke købe en bog eller et ferieophold uden at blive bedt om feedback. Og medicinsk behandling er mindst lige så vigtigt som alle andre valg, vi træffer, siger Feldman og holder et øjebliks tepause - hans ’drug’ til behandling af morgenfølsomme stemmebånd.


– Vi har brug for at vide præcis, hvad patienterne tænker om deres oplevelse. Hvis ikke de er tilfredse, skal vi finde ud af, hvad vi som specialister kunne have gjort galt – og for at gøre det, må vi sætte os i patienternes sted.
 

Te eller ej, stemmen har det meget bedre. Professor Feldman har talt sig varm og understreger, at feedback ikke blot skal give svar på lægens ’opførsel’. Feedback fra en konsultation bør rumme den fulde oplevelse lige fra en lang tur til hospitalet, parkeringsbøvl og uorden i papirer til gamle og dårligt rengjorte konsultationsrum. Alt det influerer nemlig på, hvordan patienten opfatter deres læge – selv om han eller hun har gjort alt korrekt og præcist som minutiøst lært på medicinstudiet.


– Dårlige oplevelser medfører en risiko for mistillid og som en følge heraf også til den behandling, lægen anbefaler. Resultatet er til at få øje på; patienterne standser behandlingen for hurtigt, hvis de i det hele taget begynder på den! Opmærksomheden på det faktum førte for mit eget vedkommende med sig, at jeg ændrede holdning og den kontekst, i hvilken mine patienter ser mig. Det lyder måske lidt ’fluffy’, men efter min mening er det værdifuldt at kigge sig selv efter i sømmene for at undersøge, hvordan man bliver opfattet af andre, når man ønsker at være en effektiv specialist.
 

Tryllekunstnere ved, hvordan hjerner fungerer
Professor Feldmans ændring af egen adfærd fokusererede først og fremmest på kommunikation. Årsagen er, pointerer han, at han er født som dårlig kommunikatør og succesrig videnskabsmand, som kom ind på medicinstudiet på grund af glimrende kvalifikationer i standardiserede test – og ikke i sociale færdigheder.


Op af lommen hiver han pludselig en lille, sort pung. Og med et bliver intervieweren udsat for et magisk øjeblik, præcis som nogle af Feldmans patienter. Tricket ”Den magiske tunge-træpind”
er imidlertid ikke egnet til skriftlig udredning, det er meget bedre at se det her: https://www.youtube.com/watch?v=mGmWT3qeGO4
 

– Tryllekunstnere ved, hvordan hjernen fungerer. Og jeg mener, læger bør vide det samme. De skal forstå, hvordan patienter opfatter det, de bliver udsat for. En læge skal på en måde sætte et show op, der skal skræddersyes til hver enkelt. Alle ønsker en venlig, omsorgsfuld læge, nogle har brug for en morsom oplevelse, mens andre foretrækker seriøsitet. Nogle af mine patienter er vilde med trylleriet – andre mener, at jeg er useriøs, når jeg ikke udelukkende er fokuseret på deres medicinske behov. Forskelligheder kræver forskellig tilgang, og det er mit job at møde patienten, uanset om det er en kemiker, der ønsker præcis besked om, hvad medicinen indeholder, eller en person, der bare ønsker harmoni i sit liv. Forskelligheder er vitterligt et kritisk aspekt af patientforløbenes kvalitet, fordi tilfredsheden i sidste ende afgør, om patienten tager deres medicin.


Huden er hårdfør
Steve Feldman har praktiseret som dermatolog i 25 år og er international psoriasis-specialist på topplan. Han er ophavsmand til næsten 1000 videnskabelige artikler og holder forelæsninger i hele verden.
– Dermatologi var det helt rigtige valg for mig. Mit fag giver mig mulighed for at rejse til andre dele af verden, til at være ekspert inden for et felt, at operere, møde patienter og stadig have tid til at forske. Og hud er fascinerende. Hvor mange gange møder vi patienter, som er døde af nedsat funktion i huden? Aldrig. Huden skal også være hårdfør, fordi den beskytter os mod omgivelserne. Vi kan stikke vores fingre i skidt. Vi vasker dem, og intet sker. Men hvis de indre organer bliver inficeret af skidtet, vil det gå rigtigt galt. Vi taler så meget om, at immunsystemet er vores bedste forsvarsmekanisme, men det er faktisk vores hud, der er mest afgørende. 
 

Med disse ord om patienternes perspektiv og hudens hårdføre status er ’audiensen’ forbi. Steven Feldman skal videre til næste punkt på dagsordenen, der handler om planlægning af forskningsprojekter i teledermatologi sammen med professor på SDU, Anette Bygum, overlæge på Hudafdeling I og Allergicentret, OUH.
 
FAKTA
Professor Steven Feldman har udviklet sitet www.DrScore.com – et redskab, der hjælper patienterne på vej med feedback til deres læge. 

 

Han har desuden udgivet bogen ”Compartments”, der som underoverskrift har følgende tekst:

Hvordan de klogeste, mest veluddannende og mest omsorgsfulde mennesker kan træffe beslutninger, som er fuldstændig forkerte.

Bog11

 


 

MERE AT VIDE? 

Anette Bygum

Professor, Overlæge
Anette Bygum
Hudafdeling I og Allergicentret
Anette.Bygum@rsyd.dk
Telefon: 6541 1803

/Helene Dambo


 


Siden er sidst opdateret: 24-11-2017 af Odense Universitetshospital.