Gå til indhold
FORSIDEN | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Nu bliver det lettere at blive klog på hjerneskader

Screenshot fra hjemmesiden med e-læringsprogrammet.

Et nyt e-læringsprogram skal styrke fagpersoners viden om hjernen og hjerneskader, så borgere med erhvervet hjerneskade kan få den bedst mulige behandling og rehabilitering.

Hvad sker der i hjernen, når man har fået en hjerneskade? Hvad kan det betyde for personens adfærd? Det er spørgsmål, som sundhedsprofessionelle, der arbejder med personer med erhvervet hjerneskade, bl.a. har brug for viden om for at kunne tilbyde den optimale behandling og rehabilitering.

Erfaringen viser dog, at fagpersonerne ikke altid er godt nok klædt på i arbejdet med hjerneskadede mennesker. Derfor har Odense Universitetshospital-Svendborg Sygehus i regi af projektet ”Hovedsagen for unge i Region Syddanmark,” sammen med landets øvrige fire regionale projekter, udviklet et e-læringsprogram med titlen ”HJERNeLÆRING.”

Link til e-læringsprogrammet

De fem projekter udgør sammen tiltaget ”Styrket indsats for unge med erhvervet hjerneskade,” som Sundheds- og Ældreministeriet i perioden fra 2013 til 2017 har afsat 100 millioner kroner til.

Viden hjælper til at forstå adfærd
En påvirkning på hjernen - som fx et hårdt slag mod hovedet eller en blodprop - kan give hjerneskader med efterfølgende fysiske, kognitive, kommunikative, følelses- og adfærdsmæssige dysfunktioner, som kan have stor indflydelse på en persons liv.

”Fagpersoner oplever måske en person, som udebliver fra sine aftaler, virker ugidelig og ikke kan samle sig om en samtale. Personen kan også have en direkte upassende adfærd. Det kan netop skyldes en skade i den forreste del af hjernen, men hvis man ikke har viden om hjernens funktion, er det svært at koble skade og adfærd. Ved at blive klogere på hjernen, tror vi på, at fagpersoner på hospitalet eller i den skadedes eget hjem, ergo- og fysioterapeuten der hjælper med genoptræning, talepædagogen eller sagsbehandleren i kommunen bliver bedre til at forstå den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder,” siger Dineka Jordening.

Hun er fysioterapeut og projektleder for Region Syddanmarks del af projektet, som udspringer fra Neurologisk Afdeling N på OUH. Hun ser det nye e-læringsprogram som en oplagt mulighed for at opkvalificere fagpersoners viden om hjerneskade og følger heraf.

"Med e-læringsprogrammet kan vi tilbyde regionen, kommunen og private organisationer, der arbejder med rehabilitering, at deres ansatte kan få basisviden inden for området – og det på en fleksibel måde, der kan indpasses i hverdagen. Med fælles viden og et fælles sprog kan vi undgå misforståelser og forvirrede patienter og pårørende," siger Dineka Jordening.

Fakta om HJERNeLÆRING

  • Indeholder basal neurofaglig viden inden for temaerne: Hjernen, hjerneskader og hjernerehabilitering.
  • Målgruppen er primært fagpersonale, der enten lige er begyndt at arbejde med rehabilitering eller har behov for at opdatere deres viden. Målgruppen er typisk nyansat plejepersonale, ergo- og fysioterapeuter eller læger. Også personale i kommunerne, der arbejder med rehabilitering på ”basalt” eller ”avanceret” niveau; fx koordinatorer, plejepersonale, pædagoger eller terapeuter, vil kunne have glæde af at tage et eller flere moduler.
  • Alle 5 regioner har samarbejdet om at udvikle programmet som led i Sundheds- og Ældreministeriets udmøntning af 100 millioner kroner til Styrket indsats for unge med erhvervet hjerneskade 2013-2017.

Yderligere oplysninger

  • Dineka Jordening, fysioterapeut og projektleder i projektet ”Hovedsagen for unge i Region Syddanmark”, tlf. 40 17 05 83

Siden er sidst opdateret: 31-08-2017 af Odense Universitetshospital.



Tilgængelighedserklæring