Gå til indhold
FORSIDEN | KONTAKT OUH | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

ForsidepilOm OUHpilDirektion og stabepilDirektionpilnyhederpilOUH bestod delvist forårets rengøringskontrol

OUH bestod delvist forårets rengøringskontrol

OUH bestod én af de to undersøgte standarder, men ikke den anden. Rengøringskvaliteten på de områder, som det kliniske personale har ansvar for at rengøre, var på nogle afdelinger ikke høj nok.

På Region Syddanmarks sygehuse foretages der to gange om året en ekstern rengøringskontrol af bureauet Dansk Servicerådgivning. Her kontrolleres efter to forskellige standarder, hvor OUH i her i foråret bestod den éne, men ikke den anden:

  • DS/INSTA 800: Her fik OUH godkendt 305 af 315 lokaler. Mindst 294 skal godkendes for at bestå.
  • DS 2451-10: 282 ud af 315 lokaler godkendt. Mindst 294 lokaler skal godkendes for at bestå.

OUH rengøringspersonale har gennem 2016 løftet kvaliteten af deres rengøringsniveau, og at OUH består på den éne standard skyldes primært, at rengøringspersonalet fik godkendt endnu flere lokaler end ved de to bestående kontroller i 2017.

Som noget nyt tæller de områder, som det kliniske personale har ansvar for at rengøre, dog også med i den eksterne rengøringskontrol. Her har rengøringskvaliteten på nogle afdelinger ikke været høj nok til, at OUH består forårets rengøringskontrol på den standard, som omfatter de mest patientnære områder. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Sygehus Lillebælt og Sydvestjysk Sygehus.

Link til den regionale rengøringsrapport

Patienterne skal kunne forvente rene rammer
”Vores patienter skal forvente høj hygiejne og rene rammer, når de bliver indlagt eller kommer til undersøgelse hos os. Hverken patienter eller bakterier skeler til hvem der har ansvaret for at gøre rent, så det er helt på sin plads, at vi nu får en komplet vurdering af rengøringskvaliteten. Forårets kontrol gør det klart, at vi har en opgave med at blive endnu mere tydelige på, hvilke områder henholdsvis rengøringsfolk eller de kliniske afdelinger har ansvar for at gøre rene,” siger OUH direktør Judith Mølgaard.

Direktør Judith Mølgaard

Siden rengøringskontrollen blev udført i foråret, har Rengøring & Patientservice været i dialog med de afdelinger, der ikke bestod kontrollen. På OUH har der også været afholdt to temadage, hvor rengøring var på dagsordenen med fokus på det kliniske personales ansvarsområder. Derudover opdateres en tidligere oversigt over fordeling af ansvarsområder, fordi forårets kontrol afslørede nye områder, hvor der opstod tvivl om, hvem der havde ansvar for rengøringen. Det gælder fx ekstra senge eller lejer, som hentes ind på en afdeling, eller udstyr påmonteret en kulisseskinne.

Arbejdsgruppe skal gå i dybden med problemstillingen
Endelig nedsætter OUH en arbejdsgruppe med deltagelse af oversygeplejersker, afdelingssygeplejersker, rengøringspersonale og medlemmer af hygiejneorganisationen. Arbejdsgruppen mødes første gang inden sommerferien og skal gå nærmere i dybden med, hvad der yderligere skal til for at løfte rengøringsstandarden.

”Efter at vi ikke bestod kontrollen i efteråret 2015 har vi bevist, at vi med en målrettet indsats og ledelsesfokus kan løfte niveauet blandt vores rengøringspersonale, så jeg er fortrøstningsfuld i forhold til at kunne overføre de erfaringer til vores kliniske personale,” siger OUH direktør Judith Mølgaard.

Du finder OUHs retningslinje for rengøring her.


Siden er sidst opdateret: 14-06-2017 af Odense Universitetshospital.