Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2
ForsidepilOm OUHpilDirektion og stabepilDirektionpilnyhederpilKan man lære mere som professor?

Kan man lære mere som professor?

Første hold forskningsledere


Forskningsledere tilhører eliten indenfor deres faglige speciale. Men hvad sker der, når man havner i rollen som personaleleder og skal sætte kursen for et helt hold af forskere? Et hold forskningsledere på OUH har netop afsluttet et pilotprojekt, der satte ledelsesrollen i centrum.

Forskningsledere har et fællestræk: De er ambitiøse og dygtige, ellers befandt de sig ikke i en position som forskningsledere. Som professor er man klog, og så behøver man vel ikke mere? Det er denne antagelse, der ofte møder en nyansat forskningsleder, men sammen med de faglige opgaver, der følger med stillingen, lander en stor mængde øvrige opgaver, og ofte må familien spejde forgæves efter mor eller far, som nu arbejder 70 % for OUH og 70 % for SDU.

Pilotprojekt
Med et pilotprojekt, der sætter fokus på lederrollen, har en gruppe på seks forskningsledere fået en faglig og personlig sparring til, hvordan man håndterer ledelsesrollen – en øget kompetence både i forhold til ledelse af medarbejdere, men også til, hvordan man som en vigtig ledelsespartner indgår i et større lederteam.

Kenneth Egstrup, Forskningsleder Medicinsk Afd. M og Jacob Eifer Møller, forskningsleder på Hjertemedicinsk Afd. B har begge været blandt de første seks, der har deltaget i forløbet. Hør i indslaget nedenfor, hvad de tager med sig derfra.
 


Fokus på lederrollen

Direktørdirektør Kim Brixen  mener,  at fokus på ledelsesdelen vil gavne både den ledende forsker, afdelingen og OUH.

- Som dygtig forsker er man typisk orienteret mod fordybelse i fagområdet og samtidig har man internationalt udsyn for at sikre udvikling i forskningen. Man skal mestre mange kompetencer på en gang, for det er vigtigt, at man ledelsesmæssigt skaber en god synergi med den afdelingsledelse, man er en del af. Kun på denne måde vil den dygtige forskningsleder skabe resultater både hjemme og i et internationalt perspektiv, siger Kim Brixen.

6 forskningsledere i pilotprojekt
Seks forskningsledere fra forskellige afdelinger på OUH mødtes i marts 2016, og i december kunne de evaluere deres tilgang til ledelsesopgaven efter at have deltaget  i pilotprojektet.

De seks deltageres afdelingsledelser har været involveret og deltog første og sidste gang,  forskningslederne mødtes i forløbet. Niels Dieter Röck og Marianne Lundegaard har været med som afdelingsledelse for Ortopædkirurgisk Afdeling O, og de er begejstrede for det nye fokus på lederrollen.

- Man har mange kasketter på som forskningsleder. Man skal mestre personaleledelse og samtidig være opmærksom på, at man som leder er en del af en organisation og skal samarbejde med en afdelingsledelse, så der stilles store krav udover de fagrettede ledelsesmæssige  kompetencer, siger Marianne Lundegaard.

- Jeg vil være glad, hvis forskningsledelserne har fået en bedre fornemmelse af, at de er en del af en større sammenhæng og agerer sammen med afdelingsledelserne og de øvrige leder i afdelingerne så vi bruger hinanden aktivt, konkluderer Niels Dieter Röck.
 


Siden er sidst opdateret: 29-12-2016 af Odense Universitetshospital.