Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Hurtigere flow og røntgensvar i FAM Odense

Billede fra forbedringsworkshop om Hurtigere flow og røntgensvar i FAM Odense

Blandt andet en hurtigere dialog mellem FAM og radiologisk afdeling skal halvere tiden fra første behandling i FAM til endelig udredning. 

Når personalet i FAM har brug for yderligere undersøgelser for at kunne give den rette behandling af tilskadekomne patienter, er det afgørende for at opretholde et godt patientflow, at man f.eks. kan få hurtigt svar på en røntgenundersøgelse. Det kræver præcis kommunikation og planlægning mellem de to afdelinger. Det vil reducere patienternes ventetid og dermed øge patienttilfredsheden.

Læs mere om forbedringsindsatsen i FAM her og læs nyhed fra afrapportering af den første forbedringsworkshop her.

Patientens ventetid efter første behandling skal halveres
Den netop overståede 5-dages workshop havde som mål at reducere tiden fra første behandling til endelig udredning, fra de nuværende 70 minutter til 35 minutter. Det skal blandt andet ske ved at sikre, at patienterne i FAM maksimalt skal vente 10 minutter på svar fra de undersøgelser, som de i dag venter 30 minutter på.

En arbejdsgruppe bestående af ledere og medarbejdere fra FAM Odense, Radiologisk Afdeling Odense samt Ortopædkirurgisk Afdeling O testede i løbet af ugen mulige løsninger. Det lykkedes dem at anvise en procedure for at reducere tiden fra første behandling til endelig udredning til 45 minutter. Det er blandt andet lykkes ved at udvikle faste formuleringer (såkaldte fraser) til anvendelse ved udarbejdelse af røntgenhenvisninger så henvisningen kan sendes hurtigere afsted og ved at sende patienten til skadestuen frem for tilbage i venteværelset, når de vender tilbage fra røntgenundersøgelse. 

I videoen nedenfor præsenterer de deres resultater og anbefalinger for Niels Dieter Röck, ledende overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling O. Han er som led i forbedringsindsatsen blevet udpeget som sponsor med ansvar for – sammen med procesejerne – at sørge for, at målene for forbedringsindsatsen bliver til virkelighed.


Siden er sidst opdateret: 21-12-2016 af Odense Universitetshospital.