Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Fuld fokus på kortere ventetid i FAM

Billede fra Sponsorship Session omkring skadessporet i FAM Odense som led i arbejdet med forbedringsmodellen

Ventetiden for patienterne i skadessporet i FAM i Odense er for lang. Derfor bliver det første konkrete mål for OUH’s arbejde med forbedringsmodellen en halvering af ventetiden fra i dag: 95 procent af patienterne skal være tilset og behandlet én time efter ankomst, og hovedparten af dem skal allerede være tilset og behandlet efter 30 minutter. I dag har Region Syddanmark en politisk vedtaget målsætning om, at 75 procent af patienterne behandles inden for en time, mens 95 procent behandles inden for tre timer.

Den ny ambitiøse målsætning skal realiseres inden for et år og er et resultat af en såkaldt sponsor session afholdt i august. Her deltog ledere og medarbejdere fra FAM i Odense og Svendborg, Ortopædkirurgisk Afdeling O, Radiologisk Afdeling samt stabene.

Analyse af muligheder og barrierer danner grundlag for nye mål
På en sponsor session analyserer klinikere og ledere den nuværende situation inden for et givent felt eller proces og beskriver den situation, som man vil stræbe efter at nå om et år samt barrierer for tilvejebringelse af den ønskede tilstand.

En sponsor session er en del af den indledende fase af OUH’s arbejde med forbedringsmodellen. Forbedringsindsatsen skal via fælles forpligtende prioritering af indsatser på tværs af afdelingerne skabe varige forbedringer for OUH’s patienter i forhold til patienttilfredshed, patientflow og patientsikkerhed.

Læs mere om OUH’s arbejde med forbedringsmodellen

Sponsor session var en øjenåbner
Mette Rosdahl, afdelingssygeplejerske i FAM Odense, deltog også i sponsor session:

”Arbejdet med forbedringsmodellen, hvor vi deler patientens vej gennem systemet op i små bidder, var en øjenåbner. Det var meget givende at sidde med kolleger fra andre afdelinger og faggrupper og høre alle de ideer, som hver især havde til at forbedre patientoplevelsen. Det vedvarende spørgsmål om, hvorvidt hver enkelt tiltag giver mening for patienten, er en enkel, men effektiv måde at spore sig ind på, hvor vi kan blive endnu bedre,” siger Mette Rosdahl. Hun forventer samtidig, at processen kommer til at have stor effekt på det daglige arbejde.

Endelige mål fastsættes i september
På et møde medio september lagde styregruppen for forbedringsmodellen (TGT) sig så ud fra forslagene og anbefalingerne fra sponsorship session endeligt fast på målsætningen for indsatsen.

Næste skridt er at udpege, hvilke afdelingers ledere og medarbejdere, der skal indgå i implementeringen af den nye idealsituation for skadessporet i FAM.

I uge 45 skal disse ledere og medarbejdere på en workshop så finde frem til de løsninger, der skal til for at nå i mål. Forud for workshoppen går et arbejde med observationer, målinger og planlægningsmøder, som skal sikre, at udfordringerne og mulighederne bliver grundigt belyst.

Fredag den 16. september blev der afholdt en lignende sponsor session for det andet af OUH’s prioriterede indsatsområder i arbejdet med forbedringsmodellen, nemlig en hurtigere udredning og behandling af patienter med prostatakræft. Målsætningen for indsatsområdet fastlægges af styregruppen i oktober.
 


Siden er sidst opdateret: 10-01-2018 af Odense Universitetshospital.