Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Opgraderingen af ventearealerne i Odense er i gang.

Regionsrådet har godkendt en plan for fremrykning af blandt andet indvendig bygningsvedligeholdelse til 2016 fra 2017 eller efterfølgende år. Det har givet OUH fem millioner kroner til opgradering af ventearealer, herunder nyt inventar.

Det ser man blandt andet frem til på Øre-, Næse-, og Halskirurgisk Afdeling F.

Receptionist Helle Aaskov Jørgensen og sygeplejerske Glennie Korsgaard, Øre-, Næse-, og Halskirurgisk Afdeling F

Afdelingen er karakteriseret ved en stor gennemgang af patienter. Receptionen er placeret centralt i en lille niche og uden afskærmning til de ventende. Det skaber tryghed for patienterne, men kan være særdeles stressende for receptionisten:

"Det er dejligt, at der bliver gjort noget. Jeg er sådan set glad for min plads, men det er ikke rart, at de ventende kan kigge på mig, når jeg arbejder," siger receptionist Helle Aaskov Jørgensen

For Glennie Korsgaard, som er sygeplejerske i afdelingen, er opgraderingen af ventearealet også tiltrængt:

"Vi er udfordret, fordi vores venteareal er lille samtidig med, at vi har en stor gennemstrøm af patienter. Jeg håber, at en ny indretning kan sikre et mere imødekommende og afskærmet venteområde for vores mange patienter og skabe lidt mere ro omkring receptionen," siger Glennie Korsgaard.

Sådan bliver processen
Øre-, Næse-, og Halskirurgisk Afdeling F holder til i stueetagen i Højhuset, som er ved at være gennemgået og malet, og herefter går til turen til Vestfløjen og Bygning 40 ud fra følgende arbejdsgang:

  1. Arkitekt Kristine Kjærsig kommer til de enkelte ventearealer og kontakter personalet, og i fællesskab aftales hvilke forbedringer, der skal igangsættes.
  2. Herefter kommer alt-mulig-mand Anker, som rydder op i arealet, tager beslag og skinner o.a. ned. Der kasseres ikke noget uden afdelingens samtykke.
  3. Efterfølgende kommer malerne, og klargør vægge og maler – ofte over nogle gange. Punkt 1-3 strækker sig over ca. 3 uger.
  4. Når bestilte lamper, borde o.a. er modtaget, bliver disse hængt op og placeret i arealerne. Ligeledes opsættes relevante steder en servicestation, når disse er produceret og modtaget. En servicestation indeholder fx desinfektionsdispenser, affaldsspand, bladholdere og plads til opslag. Det skal sikre en ensartethed i udtryk og funktion, så det bliver et genkendeligt element for alle ventearealer på tværs af hele hospitalet.
     
En servicestation indeholder fx desinfektionsdispenser, affaldsspand, bladholdere og plads til opslag. Det skal sikre en ensartethed i udtryk og funktion, så det bliver et genkendeligt element for alle ventearealer på tværs af hele hospitalet.


Nyt inventar udstilles i forhallen i uge 39
I uge 39 udstilles i forhallen forskellige møbler, lamper o.a., som eksempler på inventar, som indkøbes til opgradering, hvor der er behov. En mere færdig prototype af en servicestation udstilles også. Personalet er meget velkommen til at komme forbi og give deres kommentarer til det udstillede.

Inspirationsmøder
Endelig afholdes der fire møder af én times varighed for afdelingernes repræsentanter med det formål, at inspirere afdelinger til selv at igangsætte forbedringer og sikre en løbende vedligeholdelse af arealerne:

  • Tirsdag den 4.oktober kl.14-15 i Patienthotellet 8.sal syd
  • Onsdag den 26.oktober kl.14-15 i Kirkesalen, 15.etage, indgang 20
  • Tirsdag den 15.november kl.14-15 Lokale 54,15.etage, indgang 20

Tilmelding er ikke nødvendig. Hvis der er behov for flere møder, planlægges disse. 


Siden er sidst opdateret: 23-09-2016 af Odense Universitetshospital.