Gå til indhold
FORSIDEN | KONTAKT OUH | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

ForsidepilOm OUHpilDirektion og stabepilDirektionpilnyhederpilPatientinddragelse omdrejningspunkt for Hospitalskonference 2016

Patientinddragelse omdrejningspunkt for Hospitalskonference 2016

Omkring 400 ledere og medarbejdere deltog i årets hospitalskonference på OUH, hvor der også var arbejdsmiljøpriser til Neurologisk Afdeling N2 og Kæbekirurgisk Afdeling K

Repræsentanter fra OUH’s FællesMED-udvalg og lokale MED-udvalg mødtes torsdag den 19. maj for at drøfte MED-systemets rolle i forhold til dagsordenen om at sætte patienten først på OUH.

Som det fremgår nedenfor blev det en dag med både morgensang, oplæg, prisuddeling, debat, teater og patientberetninger. Se hele programmet.

Materialet fra gruppedrøftelserne vil blive skrevet sammen og delt med LMU’erne, så de kan bruge det i deres arbejde.

Niels Nørgaard Pedersen og Kirsten Nikolajsen byder velkommen til Hospitalskonference 2016
FMU’s formandskab, administrerede sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen og FTR Kirsten Nikolajsen, bød velkommen til årets hospitalskonference med temaet patientinddragelse og morgensangen ”Det er i dag et vejr…”
 
Kæbekirurgisk Afdeling K modtog 2. pladsen i årets arbejdsmiljøpris
OUH’s arbejdsmiljøpris går til afdelinger eller afsnit, hvor de ansatte har oplevet en væsentlig forbedring af arbejdsmiljøet, og hvor afdelingen eller afsnittet har formået at få arbejdsmiljøarbejdet til at indgå som en integreret del af arbejdet. I år gik 2. præmien til Kæbekirurgisk Afdeling K.
 
Neurologisk Afdeling afsnit N2 modtager førstepladsen i OUH’s Arbejdsmiljøpris.
Oversygeplejerske Marianne Gehring og tillidsrepræsentant Anne-Dorthe Juul Brogaard med den check på 15.000 kroner, som Neurologisk Afdeling afsnit N2 modtog med førstepladsen i OUH’s Arbejdsmiljøpris. I alt 10 afdelinger og afsnit var indstillet.
 
Administrerende sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen holder oplæg om Patienten først
”Vi skal tro på, at det, der er rigtigt for patienten, er rigtigt for os” sagde sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen i sit oplæg med overskriften Patienten først. Her kom han blandt andet ind på, hvordan patienterne i dag oplever OUH og de nye nationale kvalitetsmål.
 
Læs Powerpoint-oplægget (PDF)
 
Komikeren Geo deler sine patienterfaringer ved hospitalskonference 2016
Kontaktpersoner i sundhedsvæsenet, onani på Rigshospitalet, den evigt smilende sygeplejerske Anne-Mette og pædofil ejendomsmæglerparykker: Komikeren og testikelkræftpatienten Geo kom vidt omkring i sin tanke- og lattervækkende beretning om sit møde med det danske sundhedsvæsen.
 
Teaterkonsulenterne Dacapo spillede scener baseret på konkrete patientklager
Skuespillere fra Dacapo spillede tre forskellige scener baseret på konkrete patientklager. Herefter bød OUHs ledere og medarbejdere ind med forklaringer og løsninger på situationerne – og en enkelt OUH-sygeplejerske indtog scenen sammen med skuespillerne.
 
I ti grupper drøftede deltagerne patientinddragelse
Hvilke gode erfaringer har vi på nuværende tidspunkt med patientinddragelse som med fordel kan deles med andre afdelinger, og hvilke barrierer oplever vi i dagligdagen i forhold til at inddrage patienten? Det var et par af de spørgsmål som deltagerne drøftede i 10 forskellige grupper efter frokosten. Samtidig skulle de forberede spørgsmål til et panel på vegne af de patienter, som Dacapo havde skildret.
 
Panel bestående af FMU-formandsskabet, ledende overlæger og oversygeplejersker svarer på patientspørgsmål
”Hvorfor fortæller I mig hele tiden, hvor travlt I har? Er det dét I mener med patientinddragelse?” Det var ét af de patientspørgsmål, som et panel bestående af FMU-formandsskabet, ledende overlæger og oversygeplejersker skulle svare på. Det gav anledning til en debat om den nødvendige skelnen mellem, at nogle ting bør holdes backstage, et forhold FMUs formandskab gerne ser drøftet i LMU’regi. 

Siden er sidst opdateret: 31-05-2016 af Odense Universitetshospital.