Gå til indhold
FORSIDEN | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

Rengøring i top på OUH

Rengøring_colourbox_450

Skærpet opmærksomhed fra både rengøringspersonale og plejepersonale har gjort en forskel, viser ny rengøringskontrol.

Bestået med en godkendelsesprocent på henholdsvis 98,7 procent og 97,5 procent på to forskellige rengøringsstandarder. Det er resultatet af en netop afsluttet ekstern kontrol af rengøringsniveauet på Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus’ matrikler.

Godkendelsen kommer kun to måneder efter, at OUH som det eneste hospital i Region Syddanmark ikke bestod den halvårlige rengøringskontrol foretaget af bureauet Dansk Servicerådgivning. På grund af resultatet besluttede OUHs direktion og afdelingen Rengøring og Patientservice at få foretaget en ekstra ekstern rengøringskontrol.

Efterårets kontrolresultat var et wake up call
- Jeg er glad for, at vores ledere og medarbejdere så hurtigt har kunnet løfte niveauet, så vi på den ene af de to rengøringsstandarder faktisk opnåede en højere godkendelsesprocent end de øvrige syddanske hospitaler gjorde i november. Efterårets resultat overraskede os, fordi det kom efter en periode med stadigt bedre resultater på området, men det har været et wake up call for os alle sammen om, at det kræver fuld opmærksomhed hver dag at fastholde et højt rengøringsniveau, siger OUH direktør Judith Mølgaard.

Carsten Holmer, afdelingschef for Rengøring og Patientservice på OUH, peger på, at afdelingen på baggrund af det negative resultat i november lavede en analyse af de største problemområder, indførte mere intern opfølgning og forstærkede dialogen om, hvad det vil sige at udføre god rengøring på et hospital. Han giver dog også plejepersonalet en del af æren for det positive resultat:

Godkendt kontrol et resultat af samarbejde mellem rengørings- og plejepersonale
- Vi brugte undersøgelsen i november til at tage en fornyet dialog med hospitalets afdelinger om de opgaver som plejepersonalet har med rengøring af blandt andet medicoudstyr, men også med at holde stuerne og rummene rydelige, så rengøringspersonalet kan komme til. Sammen med rengøringspersonalets indsats har det betydet, at vi på kort tid har genrejst rengøringsniveauet til gavn for både patienter, pårørende og personale, siger Carsten Holmer.

Rengøring og Patientservice følger nu op på de områder, hvor Dansk Servicerådgivning påpegede, at der stadig er plads til forbedring.

Læs rapporten: Ekstraordinær kontrol af rengøringskvaliteten på OUH


Siden er sidst opdateret: 18-01-2016 af Odense Universitetshospital.



Tilgængelighedserklæring