Gå til indhold
FORSIDEN | KONTAKT OUH | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

ForsidepilOm OUHpilDirektion og stabepilDirektionpilnyhederpilAfgørelser på klager fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Afgørelser på klager fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Styrelsen for patientsikkerhed

Månedens emne: DOKUMENTATION

Behandling
En patient har klaget over, at hans egne oplysninger om at hans knæ låste i udstrakt tilstand ikke blev inddraget i behandlingen. Oplysningen fremgår ikke af journalen og OUH har ikke kommenteret det i sin udtalelse.

Patientombuddet har ikke fundet grundlag for at tilsidesætte det af klager anførte, og OUH får kritik for, at behandlingen var under normen for almindelig anerkendt faglig standard.

Udskrivning
En ældre patient blev udskrevet efter endt behandling og klager over, at der ikke blev taget kontakt til pårørende forud for hjemsendelsen. Afdelingen har oplyst, at det er almindelig procedure at sikre sig, at pårørende og eventuelt hjemmeplejen er orienteret og klar til at modtage den udskrevne patient. Afdelingen har ikke kunnet dokumentere, at denne procedure er overholdt i den konkrete sag.

Da OUH ikke kan dokumentere, hvad der konkret blev gjort, er det lagt til grund, at der ikke blev taget kontakt til pårørende eller hjemmeplejen inden hjemsendelse. OUH får kritik for at have handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard.

Tidspunkt for journalføring
En læge havde tilset en patient, men på grund af travlhed er journalføring først foretaget 2 dage senere.

Det er Sundhedsvæsenets disciplinærnævns opfattelse, at journalføring som udgangspunkt skal ske i umiddelbart tilknytning til patientkontakten, og det er vurderet, at forsinkelsen på to dage må anses for at være under normen for almindelig anerkendt faglig standard.
 


Siden er sidst opdateret: 15-12-2015 af Odense Universitetshospital.