Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |

Topfrise til forsiden på www.ouh.dk

OUH: Brug for bedre patient-inddragelse

Vi har brug for at lytte mere til patienterne og give dem bedre information om deres behandlingsforløb. Det siger OUHs administrerende direktør Niels Nørgaard Pedersen på baggrund af en ny undersøgelse. Hospitalet er allerede i gang med at udvikle nye metoder til at inddrage patienterne bedre.

lup 2014 KSL

Patienter, der kommer til OUH til ambulant kontrol eller for at få foretaget en planlagt operation føler sig mindre involveret og informeret om deres behandling end på andre sygehuse i Danmark. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, som netop er blevet offentliggjort.

Selvom resultaterne fra OUH kun ligger et lille stykke under landsgennemsnittet – og
selvom samme undersøgelse viser, at tilfredsheden med selve behandlingen på OUH er i top – så mener OUHs administrerende direktør Niels Nørgaard Pedersen, at patientinddragelsen og patientinformationen skal gøres til et helt særligt fokusområde på sygehuset.

– Patienten skal sættes først på alle områder – det gælder også for inddragelse og kommunikation. Vi arbejder allerede med det, og vi kan være stolte over, at vi er blevet bedre, men undersøgelsen viser, at vi stadig har et arbejde foran os, siger han. 


Det er især i forbindelse med planlagte undersøgelser og operationer, at OUH scorer lavere end landsgennemsnittet i forhold til inddragelsen, mens patienter, der bliver akut indlagt på OUH føler sig bedre inddraget end andre steder i Danmark.
- Men vi arbejder allerede overalt på hospitalet med at forbedre patientinddragelsen. Men undersøgelsen viser, at vi skal blive endnu bedre, siger Niels Nørgaard Pedersen,

En af de afdelinger, hvor man sætter fokus på patient-inddragelsen og –informationen er hjerte- Lunge- og Karkirurgisk afdeling T. Her fortæller udviklingssygeplejerske Britt Borregaard, at man både arbejder med patientfora, tidligere patienter som erfaringskonsulenter og kommunikations-efteruddannelser til sygeplejesker.
– Noget af det vi har arbejdet meget med er ekstra kommunikativ uddannelse til de sygeplejersker, der tager den første samtale med patienterne, når de bliver indlagt. Samtidig gør vi alt hvad vi kan for at invitere pårørende med, når det er muligt, siger hun.

Britt Borregaard fortæller også, at afdelingen har gode erfaringer med at bruge tidligere patienter som ressourcepersoner.
– Det kan både være på de store linjer men også til noget så simpelt som at læse en informationspjece igennem og se, om den er til at forstå. Det giver rigtig stor gevinst for alle parter, når patienterne bliver involveret, siger hun.

Niels Nørgaard Pedersen fortæller, at patientinddragelse er et af de vigtigste områder i hospitalets kommende udviklingsplan.
– Inddragelse og information handler både om de store, brede initiativer men også om, at hver enkelt afdeling skal se, hvad de kan gøre bedre. Det er vi i fuld gang med, for hvis vi skal give patienterne den bedste behandling, skal vi også ligge i top på dette område, siger han.
 


Yderligere oplysninger:
Administrerende sygehusdirektør, Niels Nørgaard Pedersen
Tlf:. 20 28 20 71


 


Siden er sidst opdateret: 21-04-2015 af Odense Universitetshospital.