Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2
ForsidepilOm OUHpilDirektion og stabepilDirektionpilnyhederpilProblemer med Cosmic efter opgraderingen

Problemer med Cosmic efter opgraderingen

PF140

Vi har i Direktionen modtaget flere henvendelser om store Cosmic problemer med computere, der går i såkaldt ”frys” særligt ved digital diktering. Problemer der er opstået efter, at Cosmic i weekenden blev opgraderet til en nyere version – Cosmic 7.5.

Cosmic 7.5 anvendes på en regional platform og samme version anvendes af sygehusene og psykiatrien i regionen. De konstaterede problemer opleves på Fyn både på OUH Odense/Svendborg og i Psykiatrien på Fyn. Hvorimod Cosmic 7.5 kører godt i resten af regionen.

Den nye version af Cosmic er blevet meget grundig testet. Alle de forskellige kombinationer af tekniske setups, der eksisterer i klinikken er gennem testet. Der er testet på de forskellige tekniske platforme ESA, Windows 7 og XP maskiner og ligeså på de forskellige diktafoner som anvendes i klinikken.

Inden weekendens opgradering er alle de tekniske setup, Cosmic funktioner, anvendt dikteringsudstyr m.v. afprøvet, og har ikke fejlet i testen. Derfor er vi rigtig ærgerlige over at kunne konstatere fejl efter den nye version af Cosmic er blevet tilgængelig for brugerne af systemet.

Fejlmeldingerne er blandt andet:

  • Frys ved diktering, som medfører datatab, når man kommer ind igen
  • Frys når diktatet gemmes. Her er ikke datatab, når man kommer ind i gen
  • Frys ved notatskrivning, med datatab til følge
  • Frys ved afslutning og gem, hvor der ikke er datatab.
  • Ikke alle er ramt – og for en del af dem som er ramt er fejlen sporadisk, hvilket gør fejlsøgningen meget kompleks.

Da de første meldinger fra klinikken blev registreret i weekenden, blev der med det samme nedsat en indsatsgruppe bestående af Regional-IT, leverandørerne af Cosmic , IT-ressourcer fra sygehusene samt Sektionen for Regionale Projekter i DoIT, der alle har en fælles opgave, nemlig at få løst problemerne hurtigst muligt. Vi håber, at I i afdelingerne vil tage godt imod vores indsatsgruppe, og trods de frustrationer problemerne fuldt forståeligt giver, vil være behjælpelige med at indgå i fejlsøgningen samt svare på de spørgsmål vore folk har.

Status onsdag middag er, at der endnu ikke er et klart billede af, hvad der er årsagen til problemerne. Der er sat alle de nødvendige ressourcer ind på opgaven, og alle arbejder på højtryk på at finde årsagen og dermed også løsningen.

Vi er klar over, at problemerne er til stor gene. Vi håber på en snarlig løsning, og vi følger situationen tæt i direktionen.


Siden er sidst opdateret: 21-01-2015 af Odense Universitetshospital.