Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
header ouh 1ouh header 2

App binder forældre og barselsgangen sammen


mitforloeb_barsels-app_OUH_apple


En app på iPhone og iPad er i dag et fast integreret tilbud om opfølgning efter ambulant fødsel på OUH’s fødsels- og barselsafdeling i Svendborg. App’en er den første af sin art i Danmark, og de sydfynske forældre har taget godt imod den.

Sygeplejerske, cand.cur., og ph.d.-studerende Dorthe Boe Danbjørg har i tæt samarbejde med læger, sygeplejersker, jordemødre og forældre udviklet en app, der fungerer som livline mellem fødsels- og barselsafdeling og de nybagte forældre.

Med en iPad eller iPhone ved hånden har forældrene adgang til en mængde informationer, billeder og videoer, der giver svar på de mest almindelige spørgsmål i de første vigtige dage efter fødslen.

App’en er implementeret på fødsels- og barselsafdelingen på Svendborg Sygehus i år. I foråret 2015 sætter Dorthe Boe Danbjørg et tilsvarende projekt i gang på Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling D på Odense Universitetshospital - under forudsætning af et positivt udfald på en fondsansøgning.
 

App’en Mit forløb - på fødsels- og barselsafdeling D2, Svendborg Sygehus, kan indtil videre kun bruges via Apples produkter. Forældre, der ikke har den type telefoner eller tablet, kan låne en iPad på sygehusets barselsgang.

 

Drypvis information
- Vores erfaringer fra Svendborg Sygehus er positive, fortæller Dorthe Boe Danbjørg, sygeplejerske, cand.cur., og ph.d.-studerende på OUH.

- Forældrene melder tilbage, at de er tilfredse både med app’ens faste indhold og de automatiske beskeder, de modtager hver 12. time gennem de første fire dage. 

- Forældrene giver også udtryk for, at den drypvise information skærper bevidstheden om problematikker, de ikke selv er opmærksomme på. Samtidig oplever de beskederne som personlige på trods af automatikken.
 

- I projektets begyndelse interviewede jeg både kommende og nybagte forældre.

- Langt de fleste forældre gav udtryk for, at de hellere ville boltre sig online frem for at søge i de ti forskellige pjecer, de ellers ville få udleveret, fortæller sygeplejerske, cand.cur., og ph.d.-studerende Dorthe Boe Danbjørg, OUH.

  Dorthe-Boe-Danbjoerg_candcur_phd-studerende_OUH

 Tilfredshed med digital rådgivning
- Udskrivning få timer efter fødslen og opfølgning via et elektronisk medie skræmmer ikke forældre anno 2014, fastslår Dorthe Boe Danbjørg.

- I løbet af graviditeten bliver de kommende forældre grundigt informeret om app’ens indhold og muligheder, lige som personalet efter fødslen spørger dem, om de nu også er parate til at tage hjem.

- Langt de fleste nybagte forældre tilkendegiver, at de føler sig både hørt og medbestemmende, lige som de er trygge ved at have fødsels- og barselsafdelingen med på sidelinjen via telefon og iPad.
 

Spørgsmål og svar via chat-rum
Fordelen ved at benytte en app er, at den nemt og billigt kan opgraderes i forhold til ændrede behov. Den seneste opdatering af app’en er blandt andet blevet udstyret med et telefon-ikon på forsiden, der giver mulighed for at anmode om en opringning fra en sygeplejerske.

App’en rummer nu også et chat-rum, hvor forældrene kan stille spørgsmål og få svar inden for fire timer - eventuelt baseret på tilsendte billeder af barnet.

Via app’en kan  forældrene komme i kontakt med fødsels- og barselsafdelingen syv dage efter fødslen, mens de kan benytte app’ens øvrige indhold  så længe de ønsker det.

/Helene Dambo

 
 

Baggrund for app'en
Region Syddanmarks Fødeplan fra 2010 forudsætter, at alle ukomplicerede fødsler foregår ambulant. I den forbindelse var det herefter op til de enkelte fødesteder at levere et opfølgende tilbud frem til syv dage efter fødslen.

 

 


Siden er sidst opdateret: 03-12-2014 af Odense Universitetshospital.