FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
SØG

Topfrise til forsiden på www.ouh.dk

Hvad er lean?

Lean er

 

- en filosofi
- nogle principper
- et sæt redskaber


Filosofien bag lean
 går overordnet ud på at skabe værdi for patienten (kunden) ved at slanke eller trimme organisationen ('lean' oversat til dansk). I filosofien indgår også, at det er de direkte involverede medarbejdere, der bedst kan få øje på mulighederne for at skabe forbedringer i arbejdsprocesserne - og at medarbejdernes daglige indsats er altgørende for succes.

Læs mere om lean-filosofien

 

Principperne går ud på at sortere mellem værdiskabende arbejde og ikke-værdiskabende arbejde ved hjælp af medarbejdernes viden om, hvor i hverdagen det er muligt at sætte ind med ændringer.

Læs mere om principperne

 

Redskaberne anvendes til at føre principperne ud i livet. Skønt lean-redskaberne har japanske navne, kan arbejdsmetoderne bag sagtens implementeres i en dansk virksomhed.

Læs mere om redskaberne




Succes med lean kræver: 

Kaizen-tavlemøde på Afd. B

 

  • stadig fokus på at reducere alle former for spild - transport, lager, bevægelse, ventetid, overproduktion, overarbejde og fejl.
  • tro på, at man kan og skal blive bedre i dag, end man var
    i går.
  • erkendelse af, at udviklingen skal ske nedefra gennem involvering af medarbejderne, men drives oppefra via
    ledelsens opbakning og vedholdende fokus.



Siden er sidst opdateret: 23-03-2009 af Odense Universitetshospital.