FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
SØG

Topfrise til forsiden på www.ouh.dk

Hvad er LEAN?

 

LEAN er

 

- en filosofi
- nogle principper
- et sæt redskaber


Filosofien bag LEAN går overordnet ud på at skabe værdi for patienten (kunden) ved at slanke eller trimme organisationen ('LEAN' oversat til dansk). I filosofien indgår også, at det er de direkte involverede medarbejdere, der bedst kan få øje på mulighederne for at skabe forbedringer i arbejdsprocesserne - og at medarbejdernes daglige indsats er altgørende for succes.

Læs mere om LEAN-filosofien

 

Principperne går ud på at sortere mellem værdiskabende arbejde og ikke-værdiskabende arbejde ved hjælp af medarbejdernes viden om, hvor i hverdagen det er muligt at sætte ind med ændringer.

Læs mere om principperne

 

Redskaberne anvendes til at føre principperne ud i livet. Skønt LEAN-redskaberne har japanske navne, kan arbejdsmetoderne bag sagtens implementeres i en dansk virksomhed.

Læs mere om redskaberne

 



 


Succes med LEAN kræver: 

Kaizen-tavlemøde på Afd. B




 

  • stadig fokus på at reducere alle former for spild - transport, lager, bevægelse, ventetid, overproduktion, overarbejde og fejl.
    • tro på, at man kan og skal blive bedre i dag, end man var
      i går.
      • erkendelse af, at udviklingen skal ske nedefra gennem involvering af medarbejderne, men drives oppefra via
        ledelsens opbakning og vedholdende fokus.

 

 

 


Siden er sidst opdateret: 09-07-2015 af Odense Universitetshospital.